Model d'examen d'altres anys.
Us enllaço un model d'altres anys i altres situacions d'examen.
“A
la fi del segle V a.C, va viure un filòsof grec anomenat Gòrgies Hom diu va
establir hàbilment les tres tesis següents: 1) Res no existeix; 2) Si existeix
alguna cosa, no la podem conèixer; 3)Suposant que existís alguna cosa i la
poguéssim conèixer no la podríem comunicar als altres. No és del tot segur que
el mateix Gòrgies prengués seriosament aquestes afirmacions. Hi ha erudits que
diuen que es tracta només d’una broma. El cert és que han estat transmeses
aquestes tesis, i que des d’aleshores, és a dir, des de fa més de vint-i-quatre
segles, se’ns posen davant com una invitació a la reflexió. Personalment, opino
que ens hem de prendre seriosament aquesta invitació per molts monstruoses o
estranyes que ens semblin aquestes tesis. Jo aniria encara més lluny, jo diria
que amb prou feines deu haver-hi ningú que, almenys en algun moment de la seva
vida, no s’hagi plantejat aquestes mateixes qüestions. Si vostès no ho han fet
encara, és versemblant que ho facin qualsevol dia. Així amb tota certesa, les
tesis gorgianes són tesis importants. Realment, es podria pensar que aquests
dubtes escèptics són un pur joc sense importància per a la vida. Però no és pas
així. Perquè, per a qui acceptés aquestes tesis, desapareixeria tota la
seriositat de la vida. Tot seria per a ell fantasmagoria i engany. Amb això es faria fora també qualsevol diferència entre
el que és vertader i el que és fals, entre el que és recte i el que és tort,
entre el bé i el mal. Es tracta d’un assumpte seriós. I hem d’afegir-hi que no
falten de cap manera raons que advoquin a favor de Gòrgies i contra la nostra
ordinària certesa que existeixen les coses i que són cognoscibles. Serà bo, per
tant, que ens plantegem aquestes qüestions amb claredat i que tractem de
resoldre-les”
Traduït de J. Bochensky: Introducció
al pensament filosòfic.
- Sobre el text: [Total: 5 punts] [No inventis llegeix el text i respon.]
1.1 Identifiqueu la concepció de la filosofia que es
defensa en el text. Posa-hi un títol.
Idees principals: de què tracta? Quines són les preguntes filosòfiques
que et suggereix? Qüestions i relació amb la teoria. Justifica les
explicacions. [3 punts]
1.2 Expliqueu una concepció contrària. Contraposeu la
concepció amb el coneixement religiós o el científic. Una i només una
contraposició. [1 punts]
1.3 Situeu, segons la primera unitat, l’autor Gòrgies
i l’època i la contribució i la teoria. Fes-ho àmpliament i correctament. [1
punt]
- Analitza segons el llibre de text i la teoria de classe explica. [Total: 5 punts]
2.1 Des de la funció del coneixement (epistemologia) i
la conquesta de la veritat (punt 5.2, de la Unitat 3 i Unitat 1). Defineix i situa
epistemologia i la tasca col·lectiva del coneixement. [1,5 punts].
2.2 Des de la teoria dels límits del coneixement situa
autors i corrents d’aquests moviments: dogmatisme, criticisme, i
perspectivisme. (Unitat 1 i Unitat 3, autors, època, contribució...). [1,5 punts].
2.3 Test: Respon aquí mateix. [1 punt]. Cada
resposta negativa baixarà (-0,10 punts).
1) El més característic de la filosofia contemporània
és: a) l’interés epistemològic; b) el nominalisme, c) l’actitud de pensar en
general; d) el tarannà crític.
2) El caràcter universalista de la filosofia li dóna
un esperit especialment: a) interdisciplinari, b) tecnològic; c) arbitrari; d)
tradicionalista.
3) Allò que més ha defensat l’escola de Madrid ha
estat: a) Kant, b) el perspectivisme, c) el relativisme d) el dogmatisme.
4) El relativisme pot ser: a) teòric i racional; b)
social i relatiu; c) epistemològic i cultural, d) epistemològic i moral.
2.4 Vocabulari, respon breu i clarament, amb quatre o
cinc línies el significat de: Teoria científica, “ethos”, il·lustració i mite. [1 punt]
[Recomanació
general: redacta, escriu, explica i justifica les respostes, essent més
important preguntar-se i interrogar-se que les respostes sense sentit. No facis
faltes, vigila la redacció i l’estil:
cuida l’ortografia i la cal·ligrafia. Deixa espais i marges al full, als
laterals i entre les preguntes. Posa el nom, grup i classe.]
Comentaris