Model de lògica.
Enviat avui per correu.
Es tracta d'un model d'examen d'altres anys.
INS
TOSSA DE MAR. Model d’examen. Curs 2016-17.
1)
Formalitza les següents sentències del llenguatge
natural. [1,5 punts].
a)
La Laura
l’estima i en Ramon també l’estima i entre ells dos també s’estimen; si i
només si en Joan també l’estima.
b)
L’Astèrix sortia cada dia, l’Isidrerix va i ve pels
camins i els altres són a Sant Cebrià de Lledó o la seva família passeja per
les Gavarres.
c)
No és veritat que en Joan pensi en la seva mare
i, si hi pensa (en la seva mare), sempre
surt a passejar amb ella i compleix les normes.
d)
Treballa i viu a Catalunya i està empadronat a Salt i
paga els impostos, és per tant català.
e)
Quan vingui la teva neboda, llavors l’ajudaré a fer els
deures si i sols si després recull les coses i se’n va a jugar amb les seves
amigues sense molestar-me.
f)
Si no seieu i no calleu llavors us
quedareu sense pati.
(¬ p ^ ¬ q) → ¬ r
g)
El lladre del formatge és un gat.
p
h)
Tots són bons, si i només si, van a casa i surten pel
matí o es troben animats.
p ↔ [(q ۸
r) ۷ s]
i)
Si m’enganyo sóc,
aquell que no existeix no pot enganyar-se, (ergo) jo existeixo si i només si m’enganyo.
(Agustí d’Hipona).
(p→ q) ۸ (¬ q → ¬ p) ╟ / q ↔p.
Aquest és un model deductiu que és podria calcular.
p = 1, 1, 0, 0.
q = 1, 0, 1, 0.
2) Lògica informal fes una explicació del objecte d’estudi de la
lògica informal, pregunta sobre la teoria i comparació amb la lògica formal.
Posa’n dos exemples, de fal·làcies. [1,5 punts]
4) Fes les següents taules de veritat. Digues si és una tautologia,
una contradicció o una indeterminació. [2 punts]. Defineix: connector i el connector
(۷) conegut com a disjuntor o disjunció,
digues les seves característiques, de tots dos de connector en general, lògica
formal i del disjuntor.
4a) ┐ [(p٨q) ↔ (q ٨
p ) ]
4b) [(q ۸q) (p۸p)] → (q ۸ ┐p)
4c) ¬{p « [p Ù (p v q)]}
4) Comentari de text : [5 punts]
B.
“Una argumentació concloent és una deducció, i una deducció amb presmisses
certes és una demostració. Així que l’argument d’una deducció sempre és
correcte i la conclusió d’una demostració sempre és veritable. Ara bé, és
possible que l’argument sigui correcte i, no obstant això, l’argumentació no
sigui concloent, de manera que no i hagi deducció. Per exemple, l’argument:
“Tots els filòsofs són grecs”
“Sòcrates és filòsof”
Conclusió: Sòcrates és grec, trivialment correcte, però
l’argumentació “Tots els filòsofs són grecs i Sòcrates és un filòsof. Així
doncs, atès que Sòcrates va ser mestre de Plató i tots els mestres de Plató són
grecs, Sòcartes és grec”.
El concepte general de deducció (i, per tant, el de
demostració) es difícil de precisar a causa de l’exigència que l’argumentació
ha de ser concloent [...] I que l’argumentació sigui concloent vol dir que la
cadena argumentativa posa en evidència que la conclusió segueix les premisses.
La dificultat de l’empresa rau en el fet de posar en evidència. Posar en evidència
és mostrar, fer evident; però a qui? Hi ha d’haver un subjecte a qui la cadena
argumentativa faci evident la correcció de l’element en qüestió. Que una
argumentació sigui una deducció, o que no ho sigui, pot dependre del subjecte a
qui vagi dirigida. Una cadena argumentativa pot ser concloent per a un
professor (A) i no ser-ho per a un alumne (B) (així, per exemple, perquè alguns
passos de l’argumentació siguin clar per a A, però obscurs per a B). En
síntesi, el concepte de deducció que hem introduït no és absolut, sinó relatiu
a un o alguns subjectes”.
Badesa,
C: Elements de lògica formal.
- Sobre el text: [No inventis llegeix el text i respon.]
Llegeix el text, repassa’l, situa’t a la teoria i
explica-ho bé, molt bé. Treballa el fragment i subratlla les idees principals i
llavors redacta i explica. Segueix els punts per a redactar i situar
l’explicació.
4.1
Identifiqueu la concepció de la filosofia que es defensa en el text. Posa-hi un
títol. Idees principals, de què tracta?
Respon tot llegint el text. Temes de que tracta com ho relaciono amb la teoria.
Justifica les explicacions. [3 punts]
4.2 Teoria
sobre les paradoxes lògiques, mostra’n algun exemple i intenta resoldre la
qüestió. Vocabulari apropiat. Fes-ne una definició d’aquestes paraules tot
explicant la paradoxa del Mentider: contradicció, llenguatge i
metallenguatge.. [1 punt]
4.3 Valoració
i opinió personal: Com puc entendrem (alumne [B]) amb un mapa conceptual, amb
la teoria del professor (A) i de la seva argumentació? Ens podem entendre? No
facis una explicació personal i pròpia de la classe, fes una teoria des del
text. Arguments premisses. [1 punt]
[Recomanació
general: redacta, escriu, explica i justifica les respostes, essent més
important preguntar-se i interrogar-se que les respostes sense sentit. No facis
faltes, vigila la redacció i l’estil:
cuida l’ortografia i la cal·ligrafia. Deixa espais i marges al full, als
laterals i entre les preguntes. Així ajudes al corrector.]
Comentaris