Ajuts per al primer Tema.

Us enllaço informació sobre el primer tema: Aspectes importants, continguts, vocabulari, model d'examen, bibliografia i webgrafia.

Professor: J. Ramon Suñé Gasull
Departament de Filosofia.Socials.
INS Jaume Vicens Vives.
http://filosofiaibloc.blogspot.com

Tema 1. Què he d’estudiar per aprovar?

Arran del que vareu demanar-me sobre la programació de “Filosofia i Ciutadania” he d’incloure i concretar diversos criteris de programació. Ens caldrà treballar aquests diversos aspectes: continguts, vocabulari i model d’examen-resposta. Per intentar respondre a la pregunta; Què he de fer per aprovar?

a)      Continguts:
Els continguts són els del llibre de text:
-         Competències de diversos nivells: Buscar i resoldre els problemes propis del saber filosòfic i de la història de la filosofia.
-         Saber comentar, respondre al comentari de text i a les preguntes teòriques.
-         La dissertació filosòfica davant les preguntes de l’examen i la recerca i tractament de la informació en diversos suports: tradicionals, classe i noves tecnologies.
-         Reconèixe la importància del mite en l’aparició de la filosofia i valorar el carácter universalista i interdisciplinar de la filosofia.
-         Compendre i situar els principals problemes filosòfics que s’han tractat al llarg de la història.
-         Fabricar i construir un eix cronològic propi de la història de la filosofia.
-         Analitzar críticament el procediment i els problemes de la pràctica filosòfica.
-         Valorar la funció i la utilitat de la filosofia com una forma crítica d’abordar els problemes.

b)      Vocabulari:
Hem ampliat diversos conceptes, i d'altres són els del llibre de text:
1) Aparició de la filosofia; antropomorfisme i trets del coneixement mitològic i escola de Milet.
2) Filosofia (filo/sofia); semblances i diferències entre filosofia i ciència i religió. Branques de la filosofia. Trets propis de la filosofia.
3) Història de la filosofia, eix cronològic, temes i autors. Ací hi ha molta explicació de classe i de la filoxarxa.
Filosofia Antiga: Autors, tots hem ampliat conceptes, autors i escola de Milet; “arkhé”. Més importants Plató i Aristòtil, teoria i contribució, tipus de reflexió i explicació. Autors molt importants i explicats desde dues situacions: idealisme platònic i realisme o empirisme aristotèlic.
Acabem la filosofia amb la filosofia hel·lenística: epicureisme, estoïcisme i escepticisme. Autors: Epicur, Sèneca i Pirró (pirronisme).
Epicur, escola, lloc el Jardí, Tots els homes es regeixen pel plaer, evitem les pors i dolors. Hi ha quatre dolors que afecten l’ànima de les persones: la mort, la por als déus, la recerca desordenada dels plaers i ; per aquests quatre elements hem de pendre 4 fàrmacs. tot això per aconseguir la pau espiritual del savi. Li hem dit ataraxia.
Sèneca, escola “stoa”, pòrtic. Sèneca que sap que hem vingut a patir,
Pirró, pirronisme: l’escepticisme com una abstenció o suspensió del judici. “Epokhé”


Filosofia medieval: dos autors, dos conceptes i dues teories:
- Agustí d'Hipona: patrística, Sant Agustí, segle IV, de la nostra era.
Creure i crec per entendre. Pares de l'Esglèsia.
- Sant Tomàs d'Aquino, segle XIII.
Cinc vies tomistes per a mostrar l'existència de Déu. El nom prové del llatí “schola”, és la teoria escolàstica, concepte que significa una lliço (lectio) i una disputa (disputatio).

A l’acabament d’aquesta època hi ha al segle XIV el nominalisme o la navalla d’Occam. Es tracta d’un autor que vol reduir al mínim els conceptes abstractes innecessaris. Així hi ha tota una tradició que parla de que el nom (Cataluña) no fa la cosa. Darrera dels noms universals, de les essències creades per la ment humana i que només validen i signifiquen éssers individuals i concrets, són els ens, la concreció. Amb polèmica no hi ha Cataluña, hi ha en Ramon S i G, en Joan G i B, etc... hi ha els individus concrets, els ens.

Filosofia Moderna: La comencem amb l’Humanisme.
Definició del concepte: .
També de l’època del Renaixement, de la Revolució Científica, segle XVI, i així ens interessa la teoria del coneixement (epistemologia) i per parlar dels autors, la teoria i la contribució de les corrents epistemològiques de la filosofia moderna, aquestes són: racionalisme, empirisme i criticisme.
Racionalisme: R. Descartes, el mètode i les seves derivades.
Empirisme: J. Locke, l’”empeiria” i els límits del coneixement.
Criticisme: I. Kant i les obres de la unió de racionalisme i empirisme.

Filosofia contemporània:
Caldrà tenir present els tres autors de la filosofia de la sospita, són tres autors: Karl Marx, Friedrich Nietzsche i Sigmund Freud.
Sospita i denúncia sobre el món del treball i la diferencia entre el treball i el rebut com a salari, K, Marx; l’irracionalisme nietzschià i la psicoanàlisi freudiana.

Filosofia actual:
Entra tot el quadre menys l’estructuralisme.
Què fem nosaltres? Hermenèutica. Donem importància a l’Existencialisme, l’Hermenèutica, i l’escola de Frankfurt.

c)      Model d’examen:
Un model semblant a aquest:

- Textos de la pàgina 22 i 23. Són quatre fragments:
Autors: Bueno, J. M. No vam néixer ahir; Gaarder, Jostein: El món de Sofia; Unamuno, Miguel de: Del sentimiento trágico de la vida; Ortega y Gasset, José: Qué es filosofia?
Els autors, si els coneixem cal situar-los, eix cronològic, explicacions, autor, teoria i contribució.
El model de l’examen i de les preguntes seran:

  1. Analitza des del text el saber filosòfic: [Total 5 punts]
1.1 (3 punts) Anàlisis, Estructura, tema i respondre a les preguntes perninents: Títol, justificació, tipus i branques de la filosofia.
1.2 L’origen de la filosofia: lloc, autors i el pas del mite al logos. [2 punts]. (Recomanació sobre la teoria: text i classe.)

  1. Sobre la història de la filosofia:  [Total: 5 punts]
2.1 Explica l’època ........ de la filosofia: Assenyala autors, segles, trets, contribució; teoria i corrents. Amplia des del llibre, la classe i el professor. Fes-ho bé i noms dels autors i dels seus conceptes.   [2 punts].
2.2 Situa als autors  Qui són? Filosofia, la seva època, segles, època, contribució. Amplia des de la classe, el llibre i la filoxarxa.   [1 punt].
2.3 Preguntes tipus test: Respon aquí mateix. Cada resposta negativa baixarà un (-0,10 punts) [1 punt].
1; 2; 3 i 4 preguntes.
2.4 Vocabulari, respon breu i clarament, amb quatre o cinc línies el significat de:  Serán quatre conceptes i caldrà respondre.  [1 punt].
[Recomanació: redacta, explica i justifica les respostes, essent més important preguntar-se i interrogar-se que la resposta final. No facis faltes, cuida l’ortografia, la redacció, la cal·ligrafia (fes bona lletra) i l’estil. Posa-hi el nom i deixa marges i espais entre les qüestions. Segueix el guió i els punts. No inventis.]


d)      Bibliografia:
-         Atlas de filosofia, Editorial Alianza, Madrid.
-         Castiñeria, Àngel (et alii): Breu història de la filosofia. Editorial Columna. Barcelona, 1987.
-         Gaarder, Jostein: El món de Sofia. Editorial Siruela, Madrid, 1994.
-         Kenny, Anthony: Breve historia de la filosofia occidental. Editorial Paidós, Barcelona, 2005.


e)      Webgrafia:
-         El bloc, nostre, vostre i meu: http://filosofiaibloc.blogspot.com




Comentaris

Entrades populars