Ajuts per al primer Tema.
Us enllaço informació sobre el primer tema: Aspectes importants, continguts, vocabulari, model d'examen, bibliografia i webgrafia.
Professor: J. Ramon Suñé Gasull
Departament de Filosofia.Socials.
INS Jaume Vicens Vives.
http://filosofiaibloc.blogspot.com
Tema 1. Què he d’estudiar per
aprovar?
Arran del que vareu demanar-me sobre
la programació de “Filosofia i Ciutadania” he d’incloure i concretar diversos
criteris de programació. Ens caldrà treballar aquests diversos aspectes: continguts,
vocabulari i model d’examen-resposta. Per intentar respondre a la pregunta; Què
he de fer per aprovar?
a) Continguts:
Els continguts són els del llibre
de text:
-
Competències de diversos nivells: Buscar i resoldre els
problemes propis del saber filosòfic i de la història de la filosofia.
-
Saber comentar, respondre al comentari de text i a les
preguntes teòriques.
-
La dissertació filosòfica davant les preguntes de
l’examen i la recerca i tractament de la informació en diversos suports:
tradicionals, classe i noves tecnologies.
-
Reconèixe la importància del mite en l’aparició de la
filosofia i valorar el carácter universalista i interdisciplinar de la filosofia.
-
Compendre i situar els principals problemes filosòfics
que s’han tractat al llarg de la història.
-
Fabricar i construir un eix cronològic propi de la
història de la filosofia.
-
Analitzar críticament el procediment i els problemes de
la pràctica filosòfica.
-
Valorar la funció i la utilitat de la filosofia com una
forma crítica d’abordar els problemes.
b) Vocabulari:
Hem ampliat diversos conceptes, i
d'altres són els del llibre de text:
1) Aparició de la filosofia;
antropomorfisme i trets del coneixement mitològic i escola de Milet.
2) Filosofia (filo/sofia);
semblances i diferències entre filosofia i ciència i religió. Branques de la
filosofia. Trets propis de la filosofia.
3) Història de la filosofia, eix
cronològic, temes i autors. Ací hi ha molta explicació de classe i de la
filoxarxa.
Filosofia Antiga: Autors,
tots hem ampliat conceptes, autors i escola de Milet; “arkhé”. Més importants
Plató i Aristòtil, teoria i contribució, tipus de reflexió i explicació. Autors
molt importants i explicats desde dues situacions: idealisme platònic i
realisme o empirisme aristotèlic.
Acabem la filosofia amb la
filosofia hel·lenística: epicureisme, estoïcisme i escepticisme. Autors:
Epicur, Sèneca i Pirró (pirronisme).
Epicur, escola, lloc el Jardí, Tots
els homes es regeixen pel plaer, evitem les pors i dolors. Hi ha quatre dolors
que afecten l’ànima de les persones: la mort, la por als déus, la recerca
desordenada dels plaers i ; per aquests quatre elements hem de pendre 4
fàrmacs. tot això per aconseguir la pau espiritual del savi. Li hem dit
ataraxia.
Sèneca, escola “stoa”, pòrtic. Sèneca
que sap que hem vingut a patir,
Pirró, pirronisme: l’escepticisme
com una abstenció o suspensió del judici. “Epokhé”
Filosofia medieval: dos
autors, dos conceptes i dues teories:
- Agustí d'Hipona: patrística,
Sant Agustí, segle IV, de la nostra era.
Creure i crec per entendre. Pares
de l'Esglèsia.
- Sant Tomàs d'Aquino, segle XIII.
Cinc vies tomistes per a mostrar
l'existència de Déu. El nom prové del llatí “schola”, és la teoria escolàstica,
concepte que significa una lliço (lectio)
i una disputa (disputatio).
A l’acabament d’aquesta època hi
ha al segle XIV el nominalisme o la navalla d’Occam. Es tracta d’un autor que
vol reduir al mínim els conceptes abstractes innecessaris. Així hi ha tota una
tradició que parla de que el nom (Cataluña) no fa la cosa. Darrera dels noms
universals, de les essències creades per la ment humana i que només validen i
signifiquen éssers individuals i concrets, són els ens, la concreció. Amb polèmica
no hi ha Cataluña, hi ha en Ramon S i G, en Joan G i B, etc... hi ha els
individus concrets, els ens.
Filosofia Moderna: La
comencem amb l’Humanisme.
Definició del concepte: .
També de l’època del Renaixement,
de la Revolució
Científica, segle XVI, i així ens interessa la teoria del
coneixement (epistemologia) i per parlar dels autors, la teoria i la
contribució de les corrents epistemològiques de la filosofia moderna, aquestes
són: racionalisme, empirisme i criticisme.
Racionalisme: R. Descartes, el
mètode i les seves derivades.
Empirisme: J. Locke, l’”empeiria”
i els límits del coneixement.
Criticisme: I. Kant i les obres
de la unió de racionalisme i empirisme.
Filosofia contemporània:
Caldrà tenir present els tres
autors de la filosofia de la sospita, són tres autors: Karl Marx, Friedrich
Nietzsche i Sigmund Freud.
Sospita i denúncia sobre el món
del treball i la diferencia entre el treball i el rebut com a salari, K, Marx;
l’irracionalisme nietzschià i la psicoanàlisi freudiana.
Filosofia actual:
Entra tot el quadre menys
l’estructuralisme.
Què fem nosaltres? Hermenèutica.
Donem importància a l’Existencialisme, l’Hermenèutica, i l’escola de Frankfurt.
c) Model d’examen:
Un model semblant a aquest:
- Textos de la pàgina 22 i 23.
Són quatre fragments:
Autors: Bueno, J. M. No vam néixer ahir; Gaarder, Jostein: El
món de Sofia; Unamuno, Miguel de: Del sentimiento trágico de la vida;
Ortega y Gasset, José: Qué es filosofia?
Els autors, si els coneixem cal
situar-los, eix cronològic, explicacions, autor, teoria i contribució.
El model de l’examen i de les
preguntes seran:
- Analitza des del text el saber filosòfic: [Total 5 punts]
1.1
(3 punts) Anàlisis, Estructura, tema i respondre a les preguntes perninents:
Títol, justificació, tipus i branques de la filosofia.
1.2
L’origen de la filosofia: lloc, autors i el pas del mite al logos. [2 punts].
(Recomanació sobre la teoria: text i classe.)
- Sobre la història de la filosofia: [Total: 5 punts]
2.1 Explica l’època ........ de la filosofia: Assenyala
autors, segles, trets, contribució; teoria i corrents. Amplia des del llibre,
la classe i el professor. Fes-ho bé i noms dels autors i dels seus conceptes. [2 punts].
2.2
Situa als autors Qui són? Filosofia, la
seva època, segles, època, contribució. Amplia des de la classe, el llibre i la
filoxarxa. [1 punt].
2.3 Preguntes tipus test: Respon aquí mateix.
Cada resposta negativa baixarà un (-0,10 punts) [1 punt].
1; 2; 3 i 4 preguntes.
2.4
Vocabulari, respon breu i clarament, amb quatre o cinc línies el significat
de: Serán quatre conceptes i caldrà
respondre. [1 punt].
[Recomanació: redacta, explica i justifica les respostes,
essent més important preguntar-se i interrogar-se que la resposta final. No
facis faltes, cuida l’ortografia, la redacció, la cal·ligrafia (fes bona
lletra) i l’estil. Posa-hi el nom i deixa marges i espais entre les qüestions.
Segueix el guió i els punts. No inventis.]
d) Bibliografia:
-
Atlas de filosofia, Editorial Alianza, Madrid.
-
Castiñeria, Àngel (et alii): Breu història de la filosofia. Editorial Columna. Barcelona, 1987.
-
Gaarder, Jostein: El
món de Sofia. Editorial Siruela, Madrid, 1994.
-
Kenny, Anthony: Breve
historia de la filosofia occidental. Editorial Paidós, Barcelona, 2005.
e) Webgrafia:
-
El bloc, nostre, vostre i meu: http://filosofiaibloc.blogspot.com
Comentaris