Model de comentari de text.
Model de comentari de text: filosòfic.
De Tutoria, divendres 14/X/2016, he (hem) fet diversos models i explicacions de comentaris de text.
Esquema Comentari de Text
Autor: César Tejedor.
Bibilografia: Tejedor,
César: Didáctica de la filosofia.
Madrid, 1992.
Guió:
1)
Anàlisi:
1.1
Anàlisi formal.
1.2
Anàlisi
objectiu.
2)
Interpretació
(hermenèutica).
2.1 Del contingut.
3)
Anàlisi Crítica,
(opinió i valoració).
1) Concreció concreta
seria aquesta:
Instruccions
per fer el comentari de text (1r Filosofia, curs 2016-2017)
PREPARACIÓ DEL COMENTARI
1. PRIMERA LECTURA: Llegir tot el text sencer,
per fer-nos una idea de què va. Buscar el significat de les paraules difícils o
desconegudes.
2. SEGONA LECTURA: Llegir frase per frase,
aixecar el cap i explicar-nos què vol dir, entendre a fons la idea, donar-li
voltes, repetir-la amb sinònims, aclarir-la.
3. Subratllar les idees principals del
text i identificar les secundàries. Distingir entre la teoria i els exemples.
Així reestructurem el text i veiem la seva forma.
4. Remarcar o encerclar els conceptes
més rellevants del text.
5. ESBORRANY: REDACTAR un esquema o
esborrany del comentari de text en brut.
REDACCIÓ DEFINITIVA
6. POSAR UN TÍTOL AL TEXT.
7. COMENTARI DEL TEXT: consisteix en explicar les
idees principals que l’autor ens ha escrit, explicant-les el més bé possible,
utilitzant tots els recursos lingüístics possibles. Explicar-ho com ho
explicaríem a algú que no ha llegit el text i l’ha d’entendre.
Podem utilitzar recursos com:
· Segons ... · diu, ens explica
que... · Això significa
que...
· Ens vol donar a entendre... · La seva idea és...
Per repetir les paraules de
l’autor ja per il·lustrar el que deiem com per recordar les seves paraules si
són molt importants, ho podem fer separant-les de la nostra explicació i entre
cometes (“). Això és una citació:
“ Que ningú, mentre és jove, no
vacil·li a filosofar, ni essent ja vell, de filosofar no es cansi.”
Hem de procurar que no hi hagi cap
idea clau que no sigui comentada.
8. VALORACIÓ CRÍTICA. Una vegada hem explicat el
text hem d’emetre un judici crític sobre ell. Això vol dir, no només
posicionar-se a favor o en contra dient que hi estem d’acord o no amb les idees
que l’autor sosté, sinó intentar valorar les idees o temes exposats més enllà
del que l’autor ho ha fet. De qualsevol manera sempre hem de donar raons –bones
raons– de la nostra opinió i de la valoració del text.
També podem utilitzar recursos
lingüístics com:
· Segons la meva opinió... · Al meu judici... · Crec que...
· Des del meu punt de vista.
Un altre element que mostra
la capacitat per comentar el text és relacionar-lo amb altres autors que
coneguem, comparar-los o diferenciar-los, així com també situar el text i
l’autor en el seu context social, històric i cultural que puguem conèixer per
la mateixa assignatura de filosofia o en la d’Art, Ciències, Literatura,
Llengües clàssiques, etc.
2) Segon exemple més ampliat:
EXEMPLE
DE RECURSOS ARGUMENTATIUS.
Filosofia
“Els més petits elements del sentiment floreixen amb el
contacte amb la simpatia i les influències de l’educació; i una completa unió
d’associacions es conforma al seu voltant per l’acció, també cal dir-ho, de les
sancions i coaccions externes. Aquest mode d’entendre’ns a nosaltres mateixos,
i a la vida, es veu cada dia més natural, segons avança la civilització. Amb
cada progrés, eliminem les fonts d’oposició a l’interès i nivellem les
desigualtats que la llei econòmica ha anat fixant entre els individuus o les
classes, degut a que hi ha sectors de la humanitat, la felicitat dels quals es
passa per alt en la pràctica”
John Stuart Mill: L’utilitarisme (Cap: III).
Tipus de
preguntes:
1.- Raoneu breument –al voltant de 40-80
paraules—les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. (2
punts).
Sobre el
text o la tesi:
-
Del que diu el text es desprèn que.....
-
Aquesta idea ens portaria a ....
-
Si acceptem la tesi de l’autor,
aleshores caldrà admetre també que ...
Explicitar
pressupòsits d’una tesi:
-
Quan l’autor defensa .... dóna per suposat que ....
-
L’autor, defensa ...
-
L’autor, sense dir-ho, assumeix que ...
-
Les conclusions de l’autor són vàlides si admetem la premissa que ...
2.-
Expliqueu i definiu el significat, en el text, dels següents conceptes (al
voltant de 15-20 paraules en cada cas). (1 punt).
a) Sentiment. b) Educació.
3.-
Quina teoria de les ciències morals proposa al text? (Feu referència al
conjunt general del pensament del nostre autor. Ajudeu-vos de la idea de
reforma social, el paper de l’estat i la felicitat general). (3 punts).
Adjectivar o
batejar una idea:
-
Quan l’autor diu que ...... està defensant una posició ....
-
La visió de l’autor és .....
-
La concepció de l’autor comporta una visió ....
Recurs a
l’exemple:
-
El fenomen de .... il·lustra molt bé la idea següent ...
-
Del que diu la teoria es desprèn que ...
Treure
conseqüències:
-
Del que diu el text podríem dir ....
-
Si acceptem la teorització de l’autor, aleshores caldrà ademetre la
possibilitat .....
4.-
Compareu la concepció ètica de Mill amb una altra concepció que es pugui
trobar a la història de la filosofia. (2 punts).
Contraposar
amb d’altres autors:
-
Una visió que em semblaria més encertada és la de .....
-
Contràriament, l’autor ...... defensava.
-
Ens fa pensar/ Jo m’inclino més
aviat per la posició contrària.
-
Una descripció anàloga la trobem en ....
-
Si comparem el que diu l’autor amb
.... i veurem que .....
5.-
Valoració u opinió personal. Quins són aquests sectors de la humanitat, “la
felicitat dels quals es passa per alt”?
Quin paper hauria de tenir la legislació i el govern? (2 punts).
Vigència o
actualitat d’una idea:
- La
concepció actual de ..... seria més aviat .....
- La
vigència d’aquestes idees es pot veure en ........
- La novetat
de plantejaments de ..... resideix en ........
- la
concepció de ...... és perfectament defensable avui si tenim en compte que ......; i per tant ......
Plantejar
objeccions i crítiques
- Aquesta
posició de l’autor crec, considero que planteja alguns problemes: (enumeració).
- Una
qüestió que es planteja als defensors de .... és ......
- Portades a
l’extrem aquestes idees impliquen que ....
-Un punt
feble d’aquesta posició és .....
Aportar
raons a favor:
- La raó per
la qual defenso ... és que ...
- Els avantatges que veig en aquesta posició
són ....
- Les idees
de l’autor em semblen interessants si tenim en compte que .....
Conclusió o
balanç final:
- En síntesi
/ per concloure, crec poder afirmar ....
- Tot això
em sembla que fonamenta suficientment la tesi ...
- Així doncs
/ per tant, m’inclino a pensar que l’autor té raó en ... però en canvi, quan
diu .... sembla que pot oferir llacunes.
Comentaris