Recursos argumentatius.
Girona, 24 de setembre de 2014.
EXEMPLE DE
RECURSOS ARGUMENTATIUS.
Filosofia i Ciutadania.
“Els
més petits elements del sentiment floreixen amb el contacte amb la simpatia i
les influències de l’educació; i una completa unió d’associacions es conforma
al seu voltant per l’acció, també cal dir-ho, de les sancions i coaccions
externes. Aquest mode d’entendre’ns a nosaltres mateixos, i a la vida, es veu
cada dia més natural, segons avança la civilització. Amb cada progrés, eliminem
les fonts d’oposició a l’interès i nivellem les desigualtats que la llei
econòmica ha anat fixant entre els individuus o les classes, degut a que hi ha
sectors de la humanitat, la felicitat dels quals es passa per alt en la
pràctica”
John Stuart Mill; L’utilitarisme
(Cap: III).
Hem l’enllaçat les preguntes
de selectivitat amb alguns recursos argumentatius.
1.- Raoneu breument –al voltant de 40-80
paraules—les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. (2
punts).
Sobre el text o la tesi:
-
Del que diu el text
es desprèn que.....
-
Aquesta idea ens
portaria a ....
-
Si acceptem la tesi de l’autor, aleshores
caldrà admetre també que ...
Explicitar pressupòsits
d’una tesi:
-
Quan l’autor defensa
.... dóna per suposat que ....
-
L’autor, defensa ...
-
L’autor, sense
dir-ho, assumeix que ...
-
Les conclusions de
l’autor són vàlides si admetem la premissa que ...
2.- Expliqueu i definiu el
significat, en el text, dels següents conceptes (al voltant de 15-20 paraules
en cada cas). (1 punt).
a)
Sentiment. b) Educació.
3.- Quina teoria de
les ciències morals proposa al text? (Feu referència al conjunt general del
pensament del nostre autor. Ajudeu-vos de la idea de reforma social, el paper
de l’estat i la felicitat general). (3
punts).
Adjectivar o batejar una
idea:
-
Quan l’autor diu que
...... està defensant una posició ....
-
La visió de l’autor
és .....
-
La concepció de
l’autor comporta una visió ....
Recurs a les raons:
-
El fenomen de ....
il·lustra molt bé la idea següent ...
-
Del que diu la
teoria es desprèn que ...
Treure conseqüències:
-
Del que diu el text
podríem dir ....
-
Si acceptem la
teorització de l’autor, aleshores caldrà ademetre la possibilitat .....
4.- Compareu la
concepció ètica de Mill amb una altra concepció que es pugui trobar a la
història de la filosofia. (2 punts).
Contraposar amb d’altres autors:
-
Una visió que em
semblaria més encertada és la de .....
-
Contràriament,
l’autor ...... defensava.
-
Ens fa pensar/ Jo m’inclino més aviat per la
posició contrària.
-
Una descripció
anàloga la trobem en ....
-
Si comparem el que
diu l’autor amb .... i veurem que .....
5.- Valoració u opinió personal.
Quins són aquests sectors de la humanitat, “la felicitat dels quals es passa
per alt”? Quin paper hauria de tenir la
legislació i el govern? (2 punts).
Vigència o actualitat d’una
idea:
- La concepció actual
de ..... seria més aviat .....
- La vigència d’aquestes
idees es pot veure en ........
- La novetat de
plantejaments de ..... resideix en ........
- la concepció de ...... és
perfectament defensable avui si tenim en compte
que ......; i per tant ......
Plantejar objeccions i
crítiques
- Aquesta posició de
l’autor crec, considero que planteja alguns problemes: (enumeració).
- Una qüestió que es
planteja als defensors de .... és ......
- Portades a l’extrem
aquestes idees impliquen que ....
-Un punt feble d’aquesta
posició és .....
Aportar raons a favor:
- La raó per la qual
defenso ... és que ...
- Els avantatges que veig en aquesta posició
són ....
- Les idees de l’autor em
semblen interessants si tenim en compte que .....
Conclusió o balanç final:
- En síntesi / per
concloure, crec poder afirmar ....
- Tot això em sembla que
fonamenta suficientment la tesi ...
- Així doncs / per tant,
m’inclino a pensar que l’autor té raó en ... però en canvi, quan diu ....
sembla que pot oferir llacunes.
Es tracta d'ajudar a fer el comentari de text.
També hi trobareu més informació a la pàgina 22 i 23 del llibre de text.
Bé, fins ara.
Comentaris