Recursos argumentatius.


Girona, 24 de setembre de 2014.

EXEMPLE DE RECURSOS ARGUMENTATIUS.


Filosofia i Ciutadania.

“Els més petits elements del sentiment floreixen amb el contacte amb la simpatia i les influències de l’educació; i una completa unió d’associacions es conforma al seu voltant per l’acció, també cal dir-ho, de les sancions i coaccions externes. Aquest mode d’entendre’ns a nosaltres mateixos, i a la vida, es veu cada dia més natural, segons avança la civilització. Amb cada progrés, eliminem les fonts d’oposició a l’interès i nivellem les desigualtats que la llei econòmica ha anat fixant entre els individuus o les classes, degut a que hi ha sectors de la humanitat, la felicitat dels quals es passa per alt en la pràctica”

John Stuart Mill; L’utilitarisme (Cap: III).

Hem l’enllaçat les preguntes de selectivitat amb alguns recursos argumentatius.

1.-  Raoneu breument –al voltant de 40-80 paraules—les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. (2 punts).
Sobre el text o la tesi:
-         Del que diu el text es desprèn que.....
-         Aquesta idea ens portaria a ....
-          Si acceptem la tesi de l’autor, aleshores caldrà admetre també que ...
Explicitar pressupòsits d’una tesi:
-         Quan l’autor defensa .... dóna per suposat que ....
-         L’autor, defensa ...
-         L’autor, sense dir-ho, assumeix que ...
-         Les conclusions de l’autor són vàlides si admetem la premissa que ...

2.- Expliqueu i definiu el significat, en el text, dels següents conceptes (al voltant de 15-20 paraules en cada cas). (1 punt).
            a) Sentiment.              b)  Educació.

3.-  Quina teoria de les ciències morals proposa al text? (Feu referència al conjunt general del pensament del nostre autor. Ajudeu-vos de la idea de reforma social, el paper de l’estat i la felicitat general).  (3 punts).
Adjectivar o batejar una idea:
-         Quan l’autor diu que ...... està defensant una posició ....
-         La visió de l’autor és .....
-         La concepció de l’autor comporta una visió ....
Recurs a les raons:
-         El fenomen de .... il·lustra molt bé la idea següent ...
-         Del que diu la teoria es desprèn que ...
Treure conseqüències:
-         Del que diu el text podríem dir ....
-         Si acceptem la teorització de l’autor, aleshores caldrà ademetre la possibilitat  .....
4.-  Compareu la concepció ètica de Mill amb una altra concepció que es pugui trobar a la història de la filosofia. (2 punts).
Contraposar amb d’altres autors:
-         Una visió que em semblaria més encertada és la de ..... 
-         Contràriament, l’autor ...... defensava.
-          Ens fa pensar/ Jo m’inclino més aviat per la posició contrària.
-         Una descripció anàloga la trobem en ....
-         Si comparem el que diu l’autor amb  .... i  veurem que .....


5.- Valoració u opinió personal. Quins són aquests sectors de la humanitat, “la felicitat dels quals es passa per alt”?  Quin paper hauria de tenir la legislació i el govern? (2 punts).

Vigència o actualitat d’una idea:
- La concepció actual de    .....    seria més aviat  .....
- La vigència d’aquestes idees es pot veure en ........
- La novetat de plantejaments de ..... resideix en ........
- la concepció de ...... és perfectament defensable avui si tenim en compte  que ......; i per tant   ......

Plantejar objeccions i crítiques
- Aquesta posició de l’autor crec, considero que planteja alguns problemes:  (enumeració).
- Una qüestió que es planteja als defensors de .... és  ......
- Portades a l’extrem aquestes idees impliquen que ....
-Un punt feble d’aquesta posició és .....

Aportar raons a favor:
- La raó per la qual defenso  ... és que ...
-  Els avantatges que veig en aquesta posició són ....
- Les idees de l’autor em semblen interessants si tenim en compte que .....

Conclusió o balanç final:
- En síntesi / per concloure, crec poder afirmar ....
- Tot això em sembla que fonamenta suficientment la tesi ...
- Així doncs / per tant, m’inclino a pensar que l’autor té raó en ... però en canvi, quan diu .... sembla que pot oferir llacunes.

 Es tracta d'ajudar a fer el comentari de text.

També hi trobareu més informació a la pàgina 22 i 23 del llibre de text.

Bé, fins ara.

Comentaris

Entrades populars