Continguts del Tema 3.

Us enllaço els continguts del Tema 3. 


Tots els punts i alguns no van a examen. 

 
2013 - 2014
Ins Jaume Vicens Vives.
Llistats d’autors i continguts del tema 3.

A petició d’alguns de vosaltres us reenvio un llistat d’autors que poden entrenar per al tema 3. Ordenats per ordre d’aparició:

Punt: “El coneixement”.
-         Plató, i tota la teoria del coneixement sobre el mite de la línia:
          
 A_______D__________C______________E_____________________B       
De l'opinió al coneixement. 
Quins són els trets i la raó del discurs i la intuïtiva que ens porta de l'opinió a la ciència o coneixement. 
Camí procés de l’opinió al coneixement.
Graus, nivells o segments del coneixement. Relacionat amb la introducció del tema i punt 1.2.

-         Aristòtil, “theorein” és? Text de l’inici de la Metafísica: “Tots els homes deitgen per naturalesa saber, Així ho indica l’amor als sentits; ja que, al marge de llur utilitat, són estimats a causa d’ells mateixos, i per damunt de tots, el de la vista”.
Tres tipus de coneixement: teòric, pràctic i productiu. Definició via Aristòtil i la filoxarxa.
-         Filosofia moderna: origen, mètode del coneixement i a més a més autor, I. Newton. D’aquests R. Descartes, origen del coneixement la raó, mètode: el racionalisme. J. Locke, origen del coneixement l’experiència; mètode l’empirisme.
De I. Newton es vol copiar el model de les ciències naturals o ciències físiques.

Punt: Veritat i realitat.
Veritats de fets.
Nivell més teòric allò que nosaltres considerem com la veritat i la relació que s’estableix amb la realitat. Considerem uns fets, uns objectes, unes realitats com a vertaders o autèntics. Una realitat que cal desvetllar, desocultar, el concepte és “aletheia”

Veritats de proposicions.
Veritats sobre les proposicions que diem sobre la realitat

Punt: “Els límits del coneixement”.
a)      Dogmatisme: Autor R. Descartes, segles: XVI-XVII Obres: Discurs del mètode; Meditacions metafísiques.
Lema o premissa: (penso, per tant, existeixo), amb francés “je pense, je suis” i amb llatí “cogito ergo sum”. Què se’n segueix? Que en podem deduir?
Jo penso: jo, però i els altres? Només jo penso, jo sóc, se l’acusa de Solipsisme, i que més puc deduir, avançar:  jo què sóc? Què sé jo? “Qu’es que je sais?[1] I llavors, per ... lògica, noms? On puc arribar, on arribo.
Què deia Sant Agustí “Si, fallor sum”?
Tot explicat a classe. Relació i atenció. Vostra, comprensió vostra.

b)     Escepticisme: Autor: Pirró, segles: III a. C i segle III d. Crist.
Lema o premissa: “Només sé, que no sé res” Amb tot ja sabem alguna cosa, algun nivell o grau del coneixement. Què vol dir això? L’escepticisme és que nosaltres tenim una sèrie de raons per a dubtar. Hi  ha diferents graus, diu el llibre de text del dubte.

c)     Criticisme: Autor I. Kant, segle XVIII: Rep el nom de les seves tres crítiques i el mètode li diem: Criticisme o Idealisme transcendental. Diu que el coneixement prové d’unes formes “a priori”, amb i també abans de l’experiència i llavors li donem forma amb la nostra raó; raonament, argumentació, formes “a posteriori” del coneixement.
Obres: Crítica de la raó pràctica; Crítica de la raó pràtica; Crítica del judici. Cada obra explica una part o una branca de la filosofia, la millor comprensió es entendre que arribem al coneixement i aquest és possible, però cal saber que algunes explicacions ni són universals, ni són segures, ni ho podem saber del cert. Cal revisar i criticar contínuament.

d)     Relativisme: Autor: sofistes, Protàgores , segles V-IV a C. Depèn: tot depèn del jo, de la meva persona i també del context, on em trobi, context social, cultural i històric, a classe en dèiem econòmic.
La situació i les normes de coneixement i moral no poden ser mai concretes, varien d’un lloc a un altre, d’un temps a un altre; d’una generació a una altra.
Premissa, de Protàgores: “L’home com a mesura de totes les coses”.

e)     Perspectivisme:  Autor J. Ortega y Gasset, segle XX, filosofia espanyola, escola de Madrid. Mètode Raciovitalisme. A l’obra Meditaciones del Quijote 1914; enuncia la seva premissa: “yo soy yo y mi circunstancia”.         
El seu mètode: raciovitalisme o teoria de la raó vital és una concepció de la racionalitat creada per aquest autor. Es tracta de diversos nivells: És a dir, no podem reduir allò humà a un mer fenomen biològic, però tampoc podem acceptar una raó que ha suplantat la vida i ha posat aquesta en funció d'aquella. La raó es abstracta, atemporal, ahistòrica, ... bé d’acord però es territorialitza, es concreta amb una vida, una situació, una circumstància,
Pregunta: quina és la vostra circumstància?


Textos: pàg 70 i 71. Diversos conceptes i models.

Model d’examen: Text fàcil.

No podem captar les coses per si mateixes sinó només tal com les descobrim per mitjà dels sentits i de la intel·ligència que ordena les dades que ens brinden aquests sentits i aquesta intel·ligència. Es a dir, no coneixem la realitat pura sinó només com és el que és real per a nosaltres. El nostre coneixement és veritable però no arriba més que fins on permeten les nostres facultats. D’allò de què no reben prou informació a través dels sentits –que són els encarregats d’aportar la matèria primera del nostre coneixement— no en podem saber realment res, i quan la raó especula en el buit sobre absoluts com ara Déu, l’ànima, l’univers, etc; s’atorrolla (s’enreda) en contradiccions insalvables”
Savater, F.: Las preguntas de la vida.(Traduït).

  1. Sobre el text:    [Total: 5 punts]  [No inventis llegeix el text i respon.]  
1.1              Intenta respondre a la pregunta: de què tracta? Idees principals i idees secundàries. Temes explicats: qüestions filosòfiques; allò què diu el text i allò que no diu. Justifica les explicacions. No ho facis amb un esquema, amb tot ordena-ho.  [3,5 punts].
Com se’ns mostra i captem la realitat, com ho diu el text? Què en sé jo? Com puc explicar-ho?

Què conec jo de la realitat? Quin tipus de veritat de fets explica? Què ens diu la teoria? Com ho diu?
Límitació d’alguns exemples del coneixement? Tipus de límit en el coneixement.



1.2              Valoració i opinió personal, sobre el text:. [1,5 punt].

  1. Analitza i explica segons el llibre de text i la teoria de classe. [Total: 5 punts] 
2.1 Desenvolupa el concepte de coneixement com a saber, fes-ho amb Plató i el mite de la línia tot definint: Plató, camí cap a l’episteme: opinió, creença; tipus de creença i coneixement: Exemples. [1,5 punts].
2.2 Veritat de proposicions: Pensa i reflexiona sobre aquest axioma de J. Stuart Mill: “el màxim bé (la màxima felicitat) per al major nombre de persones possibles”  [1,5 punts].
2.3 Test. Respon aquí mateix: [1 punt] Cada resposta negativa baixarà (-0,10 punts).
1) La veritat com a  ...   es defensa per: a) Aristòtil, b) Hegel, c) James; d) J. S. Mill.
2) La veritat de les proposicions ... relaciona amb: a) les ciències formals, b) com la lògica, c) amb model sistemàtic; d) la coherència.
3) Aristòtil considera que: a) Tots els homes tenen sentits; b) Tots els homes desitgen saber; c) Tots els homes són homes, d) Tots els homes són coneixement.
4) El concepte .... : a)
2.4 Vocabulari: respon clarament, amb cinc o sis línies el significat de: autors i conceptes del tema.

[Recomanació general: redacta, escriu, explica i justifica les respostes, essent més important preguntar-se i interrogar-se que les respostes sense sentit. No facis faltes, vigila  la redacció i l’estil: cuida l’ortografia i la cal·ligrafia. Deixa espais i marges al full, als laterals i entre les preguntes.]


Segon punt d’estudi.

El primer cal llegir el text i fer-ne una explicació i redacció.



[1] Alguns hermeneutes de R. Descartes ho diuen així: Què sais je?, traduït com: Què puc saber jo? Jo, el meu jo, puc saber-ho tot, puc ser a tots els llocs. 

Comentaris

Entrades populars